Madpakke Politik

Sunde Madpakker I Skovbørnehaven

Vi taler i perioder med børnene om hvad der er er sundt at have i en madpakke, når man er skovbarn.

Vi har haft en planche sat op hvor vi har skrevet ideer fra børnene, det som de godt kan lide at have med i børnehave i madkassen:

• Alle slags pølse, leverpostej, fiskefrikadeller, torskerogn, ost, æg på rugbrød. - og en enkelt chokolademad.

Tilbehør:

• Agurk, gulerod, appelsin, avocado, ærter, broccoli, peberfrugt, blåbær, granatæble, æble
  • En forældre foreslår at bage ting og have liggende i fryseren, fx pølsehorn, pizza snegle
  • En bøtte med humus og grøntsags stave

Det er for nogen børn også dejligt at have pitabrød eller et stykke pizza med, som variation.
Når vi spiser sammen med børnene opfordrer vi til at spise rugbrød først og derefter noget grønt, det søde er dessert eller til at gå hjem på.
Det søde kan være figenstang, nødder og rosiner eller en halv mysli bar (den der er ikke er dækket helt til i chokolade), eller andet tørret frugt. Drikkeyoghurt, juice og kage har vi ikke brug for på turen, det kan I gemme til I er hjemme.

Madkassen skal ikke være for stor og for tung og ej heller svær at åbne, øv det derhjemme hvordan man åbner den.

Maden i madkassen skal være indpakket, så den er appetitlig at se på når vi når frem. Det skal helst være almindeligt madpapir, det er bedst for naturen (hvis det flyver fra os) og det er lettest for barnet at håndtere. Film kan bruges, men det er svært at håndtere.

Tænk også over, at vi nogen gange spiser ude i frostvejr. Det er svært at pakke maden ud med vanter på. Klapsammenmadder er lette at spise, både i frost og sol. Når det er sommer og bier og hvepse er omkring os, skal vi passe meget på, helst ingen kød og lugtende fødevarer og frugt. Ost, æg og avocado plejer de ikke at interessere sig for. Vi har nogle store net med, som vi kan sidde og spise under.

I drikkedunken skal der være vand. ½ l er tilpas til de fleste børn Frisk vand hver dag. Der er rigtig mange forskellige drikkedunke at købe, find den der passer til dit barn. Vi opfordrer børnene til at drikke undervejs, men vi drikker også vand hjemme. I pejsestuen eller ude på legepladsen vil der altid være vand tilgængeligt.

I Skovhuset må børnene spise når de er sultne, men vi spiser altid samlet når vi er kommet ud i skoven, det er en opsamling for de bør, der allerede har spist noget og for dem som ikke er startet endnu. Vi tjekker ikke om madkassen er tom. I skal som forældre sige til os, hvis barnet har brug for særlig opmærksomhed, det har mange børn i løbet af deres børnehavetid.