Dagligdagen

Vores daglige base er:

Skovhuset, Skovgårdsvej 44, 2920 Charlottenlund.

Hovednummer: 3990 3461.

Bien: 6133 5274

Blomsten: 6133 4269

Skovhusets pædagogiske principper for dagligdagen er at kombinere:

• Den frie leg
  • Aktivitet sat i gang af voksne
  • De voksne følgerne børnene.

Morgenen

Det er muligt at aflevere børn i GFO på Skovgårdsskolen mellem kl. 7:00 og 7:45. På skolen åbner en pædagog fra børnehaven og en fra skolen. Kl 7:45 går vi over i børnehaven. Vi laver te og kaffe, som børn og forældre kan hygge sig med. At sige farvel til mor og far på en god måde er meget vigtigt for at få en god dag.
I sommerperioden forgår aflevering på legepladsen, og indendørs om vinteren. I vinterperioden kan børnene om morgenen benytte husets faciliteter, herunder Pejsestuen (hvor der er et ”vinkevindue” og hvor vi nogle dage i vintertiden tænder op i pejsen), puderummet, værkstedet og udestuen. Der er en voksen i hver ende af huset.
Dagens program starter kl.  9:15, og alle børn skal være afleveret senest kl. 9.15, hvor dagens program starter. Efter særlig aftale kan børn afleveres i skoven, men ingen børn afleveres i trafikken, da det kræver stor koncentration fra børnene at holde i hånden og orientere sig i trafikken.
Hver gruppe har en ugentlig hjemmedag, hvor gruppen bliver i børnehaven i stedet for at tage på tur. Alle andre dage starter med, at alle børn er på toilettet, tager overtøj på og pakker rygsækken efter vejret (som vi siger i Skovhuset inden afgang på dagens tur: ”Tisse, Tøj og Taske!”). Derefter begiver begge grupper sig afsted på tur, hvor turens længde afhænger af vejr og børnenes dagsform. Lejlighedsvis samler vi alle børnene, fx ved bålet, i skoven eller i pejsestuen. Her synger vi og taler om særlige emner eller ture vi skal på.

Ud i naturen

Vi bor tæt på skov, søer, moser og strand, hvilket giver os mange fordele. Vi veksler mellem steder, som børnene kender godt, og som danner udgangspunkt for forskellige lege og aktiviteter, men vi tager også til nye steder og legepladser. Vi tager oftest i Dyrehaven eller Ordrup Krat og en gang imellem i mosen, med toget til Bøllemosen i Skodsborg eller bus til Strandmøllen.

Eftermiddagen

Ved 13:30- 14-tiden kommer begge grupper tilbage fra tur. Vi holder frugtsamling mellem kl.13.30 og 14.30. Her får børnene frugt og brød at spise og vand at drikke. I sommerperioden spiser vi udenfor. Forældrene skiftes til at have frugt og brød med til alle børn (se under afsnit Frugtordning). Om eftermiddagen kan barnet typisk vælge at lege selv eller deltage i en voksen igangsat aktivitet.
Det er vigtigt, at der bliver sagt farvel til en voksen så vi får registreret, at barnet er gået hjem. Vi skal orienteres på forhånd, hvis en anden henter ud over mor og far. Børnene må ikke selv åbne lågen eller kravle på den, forældrene skal huske at lukke og låse lågen hver gang.

Hjemmedag

Børnene syntes erfaringsmæssigt det er rart og hyggeligt at være hjemme i vores hus, og derfor har vi fastlagt en ugentlig hjemmedag for begge grupper. Onsdag har bien hjemmedag og fredag er det blomsten. Lejlighedsvis tager vi på tur på hjemmedagen. Hjemmedagen er en dag hvor børnene har mulighed for at hygge og fordybe sig i leg og aktiviteter indendørs. Vi bruger også hjemmedagen til forskellige kreative aktiviteter samt forberedelse til vores årstidsfester.

Aldersopdelte ture

En gang om ugen laver vi aldersopdelte grupper (yngste/mellem/ældste), hvilket giver mulighed for at knytte kammeratskaber på tværs af grupperne. Det giver også de voksne mulighed for at dyrke aldersrelaterede aktiviteter.

Ældste gruppen

Det sidste halve år inden børnene skal i skole, har ældste gruppen et forløb, med fokus på koncentration, udsættelse af egne behov og finmotorik. Forløbet indeholder også længere ture samt overnatning i børnehaven i foråret.

Legetøj

Børnene må medbringe legetøj på eget ansvar. Legetøjet skal kunne være i skuffen, og vi tager ikke legetøj med på tur. Vi opfordrer til at legetøjet kan lånes af andre børn og være med til at skabe fælles lege og socialt samvær. Støjende legetøj og våben frabedes.