Barn i Skovhuset

Et skovhusbarn har ret til at opleve at:

• Trille ned ad en bakke - Kæmpe sig op ad en mudret skrænt
  • Spise af naturen - Mærke naturens luner
  • Falde i vandet - Gå på bare tæer i sneen
  • Følge med i hjortens liv i Dyrehaven - Lave ild og passe bål
  • Værne om naturen - Føle glæde ved at samle naturens mangfoldighed
  • Mærke sine fysiske begrænsninger - Finde ud af kroppens formåen
  • Klatre i træer og falde ned - Blive gennemblødt af regn

Læs mere i læreplanen der findes på hjemmesiden.

Velkommen i Skovhuset

Velkommen i Skovhuset. Vi er 34 børn og 6 voksne, vi er fordelt i to grupper med børn fra 3-6 år. Vi samarbejder med Skovgårdsskolen og i løbet af børnehavetiden, vil vi besøge skolen mange gange. Vi glæder os til at vise dit barn skovens mangfoldighed.

Vi ser det som yderst vigtigt, at forældre som vælger Skovhuset, mener at dette er det bedste tilbud til deres barn, og selv har interesse og holdninger til naturen og miljøet. Der stilles store krav til børnenes tøj og fodtøj, som skal være tilpasset årstiden og kunne klare at være i naturen. Der skal også investeres i en rygsæk, som barnet selv bærer. Da der er mange dage ude om året uanset vejret, kræver det også noget mere skiftetøj end en traditionel børnehave, samt vilje til at vedligeholde overtøj og fodtøj.

Modtagelse af nye børn

Vi lægger stor vægt på, at børn og forældre oplever en god og omsorgsfuld modtagelse i børnehaven. Det er også vigtigt, at forældre er blevet godt informeret om forholdene i Skovhuset og er blevet vist rundt i hele huset og har hilst på de voksne. Indkøring af nye børn vil typisk foregå hen over en uge, hvor forældrene er med i skoven 1-2 dage og hvor barnet typisk har nogle korte dage. Alle forløb er individuelle og der tages altid hensyn til det enkeltes barn behov. Det skal forventes, at børnene er meget trætte de første uger.

Rent praktisk skal forældrene give Skovhuset en række stamoplysninger, hvilket sker ved aflevering af udfyldt skema, som udleveres i den første uge.