Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Leg

Leg:

Man kan lege når som helst, hvor som helst og med hvem som helst. Men i modsætning til indendørs legerum og konstruerede legepladser i det fri, er naturen aldrig den samme. Naturen er i konstant forandring. Forandringerne følger vejrets, døgnets og årstidernes skiften. Naturens foranderlighed gør den konstant udfordrende. Den giver hele tiden anledning til forundring og nye lege. Naturen er skæv, lige, varm, kold, kildende, aende og våd, tør, blød, hård osv. Den er det ”rum”, der indeholder flest variationer i miljøet. Så naturen giver os, der færdes i den et uforudsigeligt, massivt og varieret sansemotorisk input.

(citat fra Slip legen fr, Brodersen et. Al.,2008)

Vi har stort fokus på børnenes leg og sørger for at der i løbet af dagen bliver vekslet imellem fri leg, fælles lege og voksen initieret leg. Vi arbejder inkluderende ud fra den tanke, at alle børn har ret til at deltage i differentierede børne–fællesskaber. Vi arbejder primært i aldersintegrerede grupper, men som udgangs punkt er vi aldersopdelte en gang om ugen.

De voksne er bevidste om hvor de placere sig, både indendørs og ude i skoven og på legepladsen.

Personalet er forskellige og gør forskellige ting og det er børnene bevidste om. Fx en vild tumle leg en meget kommunikerende leg og en undersøgende leg kræver forskellige voksne.

Den voksne iagttager og går ind i en leg hvis kommunikationen er dårlig og støtter.

Den voksne er synlig og tilgængelig og sikrer at alle lege er givende og udviklende for barnet og sikrer at alle kommer til deres ret. Den voksne igangsætter fælles lege, så børnene lærer glæden ved at være en del af fællesskabet og at kunne indordne sig og vente på tur. I legen benytter pædagogen sig af den ”pædagogiske bagdør”, Begrebet ”den pædagogiske bagdør” er en central værdi, der går ud på at lege og aktiviteter gradueres, så der er plads til børn på forskellige udviklingstrin og med forskellige deltagelsesmuligheder, så ingen bliver ekskluderet i fællesskabet.

Den voksne skal også byde ind med lege, som børnene ikke kender, de skal være lege ambassadører og gerne lege sammen med børnene og i nogle af de interesser som børnene allerede har.

Når børnene leger i skoven, kan de fordybe sig i op til flere timer, med naturens rigdom af sanselige materialer og forskellige rum, det styrker børnenes fantasi at lege i skoven. Fx kan en væltet træstamme være prinsesseslot eller pirat skib.

Vi ser, når vi kommer til fx museer, at børnene indtager rummet, der bryder med de tilsigtede normer, med tryghed og kreativitet. Omvendt ser vi også at børnene inspireres af et museum besøg, de går på jagt med spyd og leder efter flintesten i jorden.

 

Leg med strøm på

I Skovhuset vil vi ikke udelukke børnene fra brug af elektronik. Det er vore intention at børnene skal vide hvordan forskellige former for elektronik fungerer. Vi bruger primært elektronik til pædagogiske aktiviteter, fx kan vi filme et bænkebider-væddeløb, danse stopdans på legepladsen eller søge ny viden. Sammen med børnene bruger vi internettet til at undersøge emner fra naturen. Nogle børn er allerede meget vidende, med dem kan vi tale om at ikke alt fra nettet er lige godt.