Læringsmiljø

Der er læring hele dagen i Skovhuset, fra vi om morgenen tager imod børnene til vi går på tur i skoven, til vi kommer tilbage til børnehaven hvor vi er ude på legepladsen eller inde. De pædagogiske læringsmiljøer er af høj kvalitet, så børnene derpå trives, lærer og dannes.

Starten på vores morgen er meget rutinepræget. Vi støtter barnet, hvis det har brug for at vinke farvel, og følger op hvis det har været en svær aflevering og vi støtter børnene i at de må gerne have overgangsobjekter med. Mange af børnene har de samme rutiner hver morgen. Nogen går i shelteren og får en kop te eller sidder og tjekker madpakken igennem, mens andre sætter sig ved tegnebordet eller i udestuen. Vi kender alle børn godt og ser hvilke børn der har brug for særlig omsorg denne morgen. Vi voksne har stor tillid til at børnene selv tager med ansvar og hjælper med at rydde op efter sig selv, så det også rart for den næste der kommer for at lege.

Vi taler med børnene om hvordan vejret er og hvilket tøj der passer til vejret. Vi forventer, at forældrene sørger for, at det rigtige tøj til årstiden er tilgængeligt i børnehaven. Vi er opmærksomme på at børn opfatter ting på forskellige måder, for de børn skal have det visuelt har en tavle med piktogrammer af det tøj man skal have på.

Inden vi går på tur, har vi en rutine der hedder ”Tisse, tøj og taske”. Når en voksen siger dette går børnene ind og tisser, sørger for at have det rigtige tøj på og/eller med (i starten hjælper en voksen med dette) og tager taske på. Når alle er klar mødes vi ved lågen. Når vi går ud af lågen, har barnet en gå-makker. Det kan variere om vi i en periode har en fast gå-makker eller om de voksne laver hold på dagen. Ofte bliver gå-makker holdene lavet ud fra at støtte relationsdannelse mellem børnene. Det kan både være spontant opståede relationer, for at bygge videre på relationer eller skabe nye.

Når vi går i trafikken, går de ældste som hovedregel yderst. Det er deres opgave at lære de yngste hvordan man går i trafikken. Der er meget læring i at færdes der, læringen er meget Børne initieret, den voksne sørger for sikkerheden.

Når vi kommer over i skoven, sker der mange ting, mange børn har deres egne rutiner, hvordan de indtager skoven. Nogen skal kigge til grøften, andre venter på at få en voksen i hånden og andre løber stærkt til første stoppested.

Vi stopper ved mange vente træer, hvor vi venter på hinanden. Børnene lærer at tage medansvar for at hele gruppen er med. Vi har en god kultur og de ældste løber ofte tilbage og henter de yngste til det næste samlingssted. Når vi er samlet igen, bliver en valgt til at ”fyre af”. Det betyder at et/flere børn råber ”Ready, steady, GO” og sender resten af gruppen videre til det næste opsamlingssted.

Undervejs på turen både frem og tilbage og ude i skoven er der tid til den fordybende samtale barn/barn og voksen/barn. Ofte er det meget nemmere for et barn der har oplevet noget voldsomt eller noget positivt at fortælle når man går.

Skoven er vores primære læringsrum, det er her der er fysisk, socialt, mentalt frirum og nysgerrighed der understøttes af læring og som understøtter trivsel, udvikling og dannelse.

Vi er som udgangspunkt ude hele dagen hele året. Det vil sige at vi både åbner og lukker på vores legeplads. Vores indendørs lokaler bruger vi stort set kun til særlige aktiviteter eller i de tilfælde, hvor vejret kræver det. Dagen igennem vil der være en vekslen mellem fri leg og vokseninitierede aktiviteter.

”Skovhusånden”

I skovhuset har vi tradition for, at de ældste børn er kulturbærere, både af traditioner gennem året og af ”Skovhusånden”

Skovhusånden er den måde, vi taler til og med hinanden, og den måde vi respekterer hinandens forskelligheder på.

Skovhusånden er også, at man kender de uskrevne regler, fx at man ikke klatre over hegnet ind til skolen, selvom man godt kan. Vi voksne udviser tillid til, at børnene kan honorere disse regler, men er selvfølgelig bevidste om, at nye børn skal have tid til at lære dem.