Beklædning og garderobe

Garderoben

Hvert barn har sin egen faste garderobeplads. Det er forældrenes ansvar at holde orden, og sørge for at rengøringen kan komme til at gøre gulvet rent i garderoben hver dag. Hver dag skal tøjet lægges således, at det er let tilgængeligt for barnet.
Husk også at tømme garderoben for værdifulde pinde og magiske sten. Og at sætte sko, støvler op på skohylden. Den sidste fredag i måneden tømmes hele garderoben på nær kassen med det ekstra skiftetøj. Husk at kigge jævnligt i glemmeposen. Sæt navn på alt, madkassen, drikkedunken, tøj og sko samt legetøj. På rygsækken sættes et særligt kendemærke, så barnet let kan kende sin rygsæk.

Beklædning efterår og vinter

I denne tid er regntøj, gummistøvler og hjemmesko vigtige, ligesom lune trøjer, huer og vanter skal med hver dag. Vi har desværre ikke kapacitet til at tørre tøjet for jer. Derfor vil I ofte få en pose fuld af vådt og mudret tøj med hjem, sammen med en glad unge, der har moret sig kosteligt i vandpytter og mudderhuller. Vær opmærksom på at vende vrangen ud på det forede regntøj, når det tørrer, og at støvler og såler bliver helt tørre.
Til sne og sjap er forede gummistøvler de bedste. Når vinterkulden sætter rigtig ind er termotøj, fleece trøjer og lag på lag og uld undertøj nødvendigt. Solidt fodtøj og 2-3 par vandtætte luffer er uundværlige, på de mildere dage er fleece luffer gode. Eventuelle halvfingervanter er gode, når vi skal spise madpakker i frostvejr. Jakker skal være uden hættesnore og halstørklæder er forbudt.

Beklædning forår og sommer

Når foråret kommer og det snart er sommer, er jorden blød og våd og det er tid til overgangssko og almindeligt regntøj. Når solen er på sit højeste skal børnene have kasket på; den skal altid ligge i rygsækken. Vi anbefaler også lette lange bukser samt en let trøje til skovbrug, det beskytter mod sol, flåter og brændenældestik.

Rygsæk

En god solid rygsæk, som har spændremme ved bryst og lænd giver barnet en god bevægelsesfrihed. Vi anbefaler Bergans Nordkapp 12 liter, som kan købes i Spejder Sport eller på nettet. Den kan holde til 3 aktive år i Skovhuset. Rygsækken skal indeholde et ekstra sæt skiftetøj alt efter årstiden, godt pakket sammen i en vandtæt pose, den kan også købes i spejdersport. Derudover skal rygsækken indeholde en madkasse som er let og let at åbne og lukke, samt en drikkedunk til ½ L vand.

Solpolitik

Vi forventer at barnet er smurt hjemmefra med minimum faktor 15. Hvis UV indekset er over 3, smører vi børnene ind midt på dagen, med deres egen solcreme, som skal ligge i toplommen af rygsækken. Vi sørger for at børnene har mulighed for at søge ind i skyggen i de udsatte timer midt på dagen. Vi forventer, at børnene har T-shirt på der dækker skuldrene.

Skovflåt

Forår og sommer er der mange skovflåter i skoven. Kig derfor barnet godt efter hver dag og vær især opmærksom bag ørerne, i armhulerne og andre lidt fugtige steder. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke børn at blive vaccineret mod TBE, som er en virus der kan overføres af flåter.