Sammenhænge og overgange

Opstart i Skovhuset

Når et barn starter i Skovhuset foregår det som regel på følgende måde. Allerede inden opstart tilbyder vi en besøgsdag, hvor familien kan komme med på tur. Her udfylder forældrene et skema, i skemaet er der beskrevet bla. Barnets særlige vaner og særlige hensyn vi skal tage til barnet.  Når barnet starter i Skovhuset forventer vi at en forælder er med den første dag. Dag to er forælderen med noget af dagen, men går en tur i en periode. Dag tre siger vi farvel, inden vi går fra børnehaven og barnet bliver hentet, når vi kommer tilbage til børnehaven. Vi er selvfølgelig bevidste om at alle familier er forskellige og at nogle har brug for flere dage med mor og far inden de er klar til at være alene i børnehaven.

Hjemmebesøg

I Skovhuset tager vi på hjemmebesøg én gang i barnets børnehavetid, det gør vi for at skabe bro mellem barnets to sociale arenaer, hjemmet og børnehaven.

Overgang til skole og det sidste år som ældste i skovbørnehaven Skovhuset

Beskrivelse af forløbet:

'Skovhusånden'

I Skovhuset har vi tradition for, at de ældste børn er kulturbærere, både af traditioner gennem året og ”Skovhusånden”.

Skovhusånden er den måde, vi taler til og med hinanden, og den måde vi respekterer hinandens forskelligheder på. Skovhusånden er også, at man kender de uskrevne regler, fx at man ikke klatrer over hegnet ind til skolen, selvom man godt kan.

Det sidste års 'emner og demokrati

De første gange de ældste er samlet alene i ældste gruppen, afstemmer vi forventningen til, hvad de tænker, de skal opleve og lære det sidste år i Skovhuset, med de ældste skærper vi opmærksomheden på demokrati. Når vi aftaler, hvad de skal lære, er der ofte gentagelser fra de tidligere år, hvor børnene har stået på sidelinjen og set, hvad de ældste lærte sidste år. Vi lader også børnene vælge, ved afstemning hvad vi skal spise til vores arrangementer fx til vores overnatning i børnehaven.

De ældste på tur

I Skovhuset har vi mange årstidstraditioner, og her taler vi også om, hvorfor og hvilken

rolle de ældste har. Fx kender de nu lanternesangen så godt, at de skal synge med meget højt.

Gennem lange ture ud i skoven, i al slags vejr, øger vi børnenes robusthed og udholdenhed, og sammen deler vi oplevelsen og glæden, eller tårerne, efter de lange ture - måske inde ved pejsen. Robusthed skal læres, og det er godt at kunne holde ud at vente lidt længere, når man skal i en klasse med 24 andre børn. Vi er også opmærksomme på, at børnene selv lærer at finde det tøj frem, de skal bruge til turene udenfor - og at de selv kan tage det af og på.

Robustheden gør at de kan klare skiftende miljøer i skolen, når de har selvtillid, kan de stå på egne ben

Gennem året tager vi på flere ture med offentlig transport, hvor børnene lærer, hvordan man afstemmer sig efter konteksten. Fx; ikke råbe i bussen og blive siddende i toget selvom man har lyst til at løbe rundt eller finde en anden plads.

Vi overnatter en fredag aften i børnehaven for at øve at være væk fra mor og far en hel nat. Nogen har ikke sovet alene før, så for de børn, der sover alene for første gang, er det en kæmpe sejr, at de kan klare det. Vi tager også på en heldagstur til Sverige, hvor børnene oplever rigtigt meget sammen med deres venner og pædagoger. På denne tur forventer pædagogerne, at børnene kan forstå en besked, for ellers kan vi ikke være afsted i så lang tid.

De ældste og den kommende skolestart

Vi besøger også museer; fx Statens Museum for Kunst og Vedbækfundene. Flere gange i løbet af året har vi booket undervisningsforløb. Op til disse forløb har vi altid forberedt os, og alle børnene er meget ivrige efter at vise, at de allerede ved noget om stedet. Vi har selvfølgelig også øvet i at vente på tur, at række hånden op, og at det ikke er altid, man får lov at sige noget. Hver børnehave er til knyttet en skole, der skal være med til at forberede børnene på et skoleliv, Skovhuset er selvfølgelig tilknyttet Skovgårdsskolen, vi mødes i september sammen med et par andre børnehaver, der snakker en fra indskolingen med børnene, og fortæller dem, at der er noget de skal øve sig på indtil næste sommer, hvor de skal i skole. Samme dag er forældrene også inviteret til et kort forældremøde, om krav til kommende elever og forældre.

I løbet af vinteren har vi ”børnehaveskole” indenfor. Her stifter vi

bekendtskab med det skrevne sprog og tal. Vi skriver og siger bogstavlyde, men vi når ikke at kunne skrive alle bogstaver. De fleste når dog at lære at skrive deres navn. Alle børnene får en blyant og et kladdehæfte, som de må tage frem og skrive bogstaver i lige så ofte, de har lyst.

Om efteråret får vi besøg af de børn, der lige er startet i skole, og de fortæller vores ældste om, hvad man lærer i skolen. Vi kommer også på besøg i en 0`klasse i april måned.

Da vi er i forpligtigende samarbejde med Skovgårdsskolen, kommer vi der en del. Vi har let adgang til skolen og bruger både gymnastiksal og grupperum, så meget vi kan komme til - og skolens fodboldbane og legeplads når vi har brug for det. Vi har ydermere adgang til skolens bibliotek og deres bålhus, hvor vi i ferieperioderne har fælles aktiviteter med GFO.

Overgangen til (Skovgårds)skolen

Om morgenen åbner vi sammen med GFO´en, så de børn fra Skovhuset, der bliver afleveret før 7:45, kender lidt til skolen og personalet. Når en pædagog fra Skovhuset åbner i GFO´en, tager vi imod børnehavebørn og skolebørn til og med 3`klasse. Vi kender rigtigt mange af de børn, vi modtager om morgenen, fordi der er knyttet stærke bånd, når de både har været tre år i Skovhuset, og vi så mødes de næste tre år om morgenen. Vi har også en tæt kontakt til de børn, der lige er startet i 0`klasse, for vores hegn på legepladsen grænser op til skolen på to sider af huset, så det er let at kalde på de voksne, som barnet kender så godt.