Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skovhusets Kerneværdier

Skovhusets Kerneværdier

Naturen

Som læringsrum giver naturen muligheder for kreativitet, fordybelse og nysgerrighed i mangfoldige terræner. Skovhuset er frilufts-certificeret, hvilket betyder at personalet er særligt kompetente i forhold til at arbejde med udeliv i den pædagogiske praksis. Vi mener naturen giver de bedste rammer for vores samvær med børnene. For os er det vigtigt at barnet finder glæde ved fysisk udfoldelse, og får masser af sanseoplevelser som naturen er så rig på. 
 
Som barn i Skovhuset bliver man udviklet sansemæssigt og motorisk i de forskelligartede omgivelser, vejrforhold og årstider. Vi prioriterer udelivet højt og børnene udvikler selvværd og robusthed ved at lære, at mestre og forholde sig til kulde, varme, regn og vind. Sådan bliver barnet er bedst mulig rustet, til at kunne mestre eget liv, også på den lange bane.

En efterårsdag i mudder og regn:

Det er årets første rigtige efterårsdag Flere af de ældste har gravet rander til vandet på legepladsen. Et par af de 3-årige står og skutter sig i deres regntøj. De voksne kalder ”Rygsække på” og fortæller gruppen, at vi skal ud og se om der er kommet mudder. Det første der møder os da vi kommer over i skoven, er en kæmpe vandpyt, der fylder hele stien. To børn hjælper hinanden med at balancere udenom pytten mens en stor gruppe løber lige igennem den, så det sprøjter om benene. Vi når frem til en stejl bakke. En af de yngste, der blev helt kold på turen, glemmer det helt da hun, hvinende af spænding, rutsjer ad skråningen efter de store drenge og bliver brun på hele bagsiden. Et andet barn smører koncentreret det blanke, fedtede mudder helt jævnt og glat ud over en liggende træstamme. To børn opsøger en voksen, der sidder ved siden af glidebanen. De har fundet en stor sten regnen har skyllet frem af bakken; er det mon en flintesten?

Et Skovhusbarn har ret til at opleve

Et Skovhusbarn har ret til at opleve, at:

  • Trille ned ad en bakke
  • Kæmpe sig op ad en mudret skrænt
  • Spise af naturen
  • Mærke vejrets lune
  • Falde i vandet
  • Gå på bare tæer i sne
  • Følge med i hjortens liv og færden i Dyrehaven
  • Lave ild og passe bål
  • Værne om naturen
  • Føle glæde ved at samle naturens mangfoldighed
  • Mærke sine fysiske begrænsninger
  • Gå på eventyr
  • Bruge forskelligt værktøj

Nærvær

Vi er bevidste om, at vi som voksne er forskellige og autentiske. Vi prøver at møde barnet empatisk. I en konfliktsituation forsøger vi at handle ud fra barnets intention i stedet for handling, det er der den sande læring for barnet ligger i vores øjne.

Vi mener at tryghed etableres mellem barnet og medarbejderen og i børnegruppen gennem hverdagens rutiner og overgange.

Som primære omsorgspersoner er vi klar over, at børnene spejler sig i os og hinanden og at de har brug for plads og mulighed for selv at udvikle deres evne for at drage omsorg. Derudover er det en kerneværdi for os at børnene tilegner sig grundlæggende sociale færdigheder herunder empati, ansvar for hinanden og en ordentlig tone mellem børnene indbyrdes og voksen/barn.

Sammenhold

I Skovhuset har vi et godt sammenhold, hvor alle har en plads i fællesskabet. Skovhuset er kendetegnet ved at der er plads til forskelligheder og det enkelte barn bliver set, hørt og forstået som det unikke menneske det er.  

I løbet af sin børnehavetid øver barnet sig på at se/møde andre som dem de er. Børnene øver sig på at være en del af et fællesskab. De er opmærksomme på om de andre har det godt eller har brug for hjælp. Fx hjælper de hinanden op når de falder.

Vi har stor vægt på selvhjulpenhed, så børnene får større overskud til at bidrage til fællesskabet. De ældste børn er kompetente til at se og hjælpe de andre når det er svært. Det kan være rygsækken driller eller at benene er trætte og der er brug for en hånd at holde i. Dette sker ofte uden til skynding fra de voksne.

Børnene har overskud på forskellige områder og tidspunkter. De lærer at byde ind med dette på rette tid og sted.

I konfliktsituationer tilskynder vi børnene til selv at finde en løsning. Vi hjælper og guider når der er brug for det, men børnene lærer hurtigt hvordan de selv kommer videre. Vi arbejder ud fra et syn, hvor det er handlingen og ikke barnet der er forkert.

Børn hjælper børn:

En dag havde et barn svært ved at pakke sin taske, da vi skulle hjem fra tur. De voksne var allerede i gang med at hjælpe andre børn. Et barn fra mellemgruppen (4-5-årsalderen) bemærker at en kammerat kæmper med sine ting og spørger ”Skal jeg hjælpe dig?”. I fællesskab får de to børn pakket tasken og alle kan gå hjem.

Skovhusets pædagogiske praksis

Vi arbejder anerkendende med børnene i naturen og sætter det sociale samspil højt. Der er plads til leg med bedstevennen, ligesom vi skaber åbning mellem børnene, så nye bånd opstår.

I Skovhuset er der plads til alle typer børn, både de forsigtige, de aktive og børn med udfordringer. Vi ser og møder barnet som det er og skaber de bedst mulige udviklingsmuligheder for det enkelte barn. Vi arbejder gerne tværfagligt med ekstern hjælp, for at sikre at et barn opnår sit fulde potentiale. I løbet af børnehavetiden udvikler børnene robusthed, bliver selvhjulpne og får en god social forståelse.

Det er vigtigt for os, at børnene lærer at mærke sig selv og deres behov både i forhold til basale behov (sult, tørst, kulde, varme) men også i forhold til egne grænser og lærer at sige fra, når grænserne overskrides. Det gælder både i forhold til samspillet med andre og i forhold til aktiviteter. Det er ok at man ikke har lyst til/tør at klatre højt op i et træ eller at det er for vildt at være med i en fangeleg.

I Skovhuset er alle følelser lige rigtige, kun handlingen er forkert. I samspillet er det vigtigt, at børnene er opmærksomme på hinanden, at de taler ordentligt til hinanden, at de lytter og respekterer hinandens forskelligheder. I skoven er der god tid til fordybelse, men også en god, lang snak med en voksen.

I projekter såvel som den daglige tur i skoven, er vejen målet. Det betyder, at vi er parate til at ændre planer, hvis noget spændene dukker op, at vi undersøger og undres hele tiden.

Fire dage om ugen går børnene ud i naturen. Den ene dag er de i aldersopdelte grupper. De tre andre dage går grupperne opdelt i Bien og Blomsten. Én dag om ugen har hver gruppe en hjemmedag. Morgen og eftermiddag kan børnene lege på tværs af dagens turgrupper.

I Skovhuset er vi primært ude. Vi åbner på legepladsen om morgenen, så tager vi på tur og slutter dagen på legepladsen når vi kommer hjem. Vi bruger hovedsageligt vores indendørs lokaler til specielle aktiviteter. Kun i tilfælde af meget dårligt vejr går vi indenfor.

Når børnene bliver afleveret i Skovhuset har de mulighed for at sige farvel og vinke ved vores vinkebænk, der står ved hegnet ud til vejen. Her kan børnene få en lille snak og et ekstra kram fra deres forældre og vinke når forældrene tager videre ud i verden. Hvis det er svært at sige farvel, kan man få hjælp af en voksen.

I Skovhuset har vi fri madpakke struktur. Vi samler børnene til frokost og frugt og spiser sammen. Hvis børnene er sultne udover det, må de gerne tage en mad. Vi forventer dog at børnene spørger en voksen inden de åbner madkassen, da der kan være tidspunkter hvor det ikke kan lade sig gøre (fx når vi skal afsted på tur eller kort tid før vi alligevel skal spise sammen).