Børn i udsatte positioner

Skovhuset rummer mange forskellige typer af børn, her er plads til alle. Alle børn skal have venner og mulighed for at deltage i leg og aktiviteter

Når børnene leger er det personalets opgave at være tæt på legen, således at de kan være med til at guide, hvis et barn ikke kan komme ind i legen eller de kan være med til at rammesætte den gode tone. Eller de kan være med til at tolke misforståelser fx kan to børn blive uenige om et stykke legetøj og det ene barn kommer til at slå det andet barn i hovedet fordi han også gerne ville have den blå skovl. Personalet: ”Se han græder, skal vi trøste ham?” Og ” Du slog ham fordi du også gerne ville have den blå skovl?” ” Kom lad os alle tre se om vi kan finde en til blå skovl” De treårige leger ofte parallelt ved siden af hinanden, med de samme ting. De bruger også meget tid på at iagttage de større børn lege, det er her de lærer om rammerne for en leg.

Når børnene er lidt ældre, stiller vi krav til at de skal bruge deres ord i stedet for at slå, men de voksne guider stadig mange børn. Når børnene er 5 år stiller vi også krav til at de selv skal prøve at løse konflikten, hvis du har gjort din gode ven ked af det, må du prøve at trøste, hvis det ikke hjælper kommer der selvfølgelig en voksen og hjælper.

I Skovhuset har vi stort fokus på motoriske udfordringer, personalet har stor viden om hvordan man tager hensyn og udfordrer barnet. Fx kan nogle børn, der har svært ved at følge med i skoven lære at bruge en løbecykel.

Nogle børn er udfordret og sårbare i forhold til konflikter, her er den voksne meget tæt på barnet, helst et skridt foran for at hjælpe med at løse den opståede konflikt inden det ender med fysisk kontakt.” Jeg kan se at du er vred, nu skal jeg hjælpe dig med at sige det til ham.” ” Hvad er det jeg skal fortælle”?

Det er de voksnes opgave at sørge for, at alle er med i et fællesskab, hvis et barn står alene og kigger på ved sidelinjen, spørger den voksne barnet om, hvem det vil lege med, hvis det ikke har nogen forslag kan barnet og den voksne sammen gå rundt og kigge på de forskellige børn der leger. Den voksne kan også starte en leg op og når der kommer flere børn til deler pædagogen roller ud til de tilstødende børn. De voksne sørger for at facilitere, at de børn, der har brug for at trække sig/holde en pause får mulighed for det. Det kan ske gennem aktiviteter som højtlæsning, snitteværksted, lege i sandkasse eller bygge med plus-pluser.

Skovhusets psykolog har et tilbud til familier, som kan have tvivl eller bekymring omkring barnets udvikling. En samtale uden registrering af cpr nummer.  I samtalen deltager ofte en pædagog fra barnets gruppe. Vi kan også gøre brug af talepædagog og sundhedsplejerske. Og vi kan samarbejde med kommunens kompetencetre, hvorfra der kan komme personale ud i Skovhuset og vejlede personalet.

Vi har også mulighed for i samarbejde med familien og familiens læge at henvise til børneterapien.

I Skovhuset har vi kutyme for at børnene deltager i hinandens private fødselsdage i homogene grupper fx inviterer forældrene alle yngste eller alle mellem drengebørn osv. Bliver man inviteret hjem til fødselsdag, er det forældrene til den pågældende gruppe, der må fastslå rammer for gaver mm. Alle børn fejres ens i Skovhuset eller i skoven med forældrenes deltagelse. Hvis forældrene ønsker dette.

Personalet hjælper med at organisere legeaftaler, de hjælper børn som har svært ved at få legeaftaler, med at se muligheder og prøver at tale med forældrene

I Skovhuset arbejder vi med materialet fra Fri For Mobberi. Vi bruger det både for at styrke børnenes sociale forståelse eller hvis børnene i en periode har ”glemt” hvordan vi hjælper hinanden her i børnehaven og der er behov for at sætte fokus på den gode opførsel igen.

Når vi har Fri For Mobberi-kortene fremme, er børnene meget ivrige til at fortælle, hvordan de forstår situationen og de refererer ofte til situationen på kortet senere. Vi bruger også massagehistorierne fra Fri For Mobberi og her lærer børnene om positiv fysisk kontakt.