Traditioner

Vi arbejder bevidst med årstidens rytme. Vi har mange aktiviteter og fester. Nogle er kun for børn og personale- andre både for børn og forældre.

Traditioner i Skovhuset

Nogle af vores traditioner er:

• Forældremøde
  •  Fernisering af feriekasser i september hvor forældre og søskende inviteres
  • Høst uger i september for børn og personale
  • Gamle børn inviteres i oktober
  • Lanternefest i november hvor forældre og søskende inviteres
  • Finde nisser i december for børn og personale
  • Julefrokost i december for børn og personale
  • Fastelavnsfest i februar for børn og personale
  • Overnatning for de ældste børn  i februar/marts
  • Trille æg i marts/april for børn og personale
  • Påskefrokost i marts/april for børn og personale
  • Bondegårdsbesøg i april/maj for børn og personale
  • Arbejdsdag i maj/juni for børn og forældre
  • Plantens dag i maj for børn og personale
  • Sommerfest i juni hvor Forældre og søskende inviteres kl. 15:30 – 19

Hjemmebesøg

Vi er opmærksomme på, at det betyder meget for børnene, at vise deres hjem frem. Da det ikke sker i forbindelse med fødselsdagen, kan vi arrangere hjemme besøg i stedet for. Dagen aftales med de voksne i Skovhuset i god tid forinden. I barnets børnehavetid kan vi besøge hvert barn én gang. Vi kan ikke besøge alle ældste børn den sidste måned de går i børnehave. Besøgene må fordeles over årene.

Fester

Ved fester med børn og forældre spiser vi ofte kager sammen. Ligeledes er der her saft til børnene og kaffe, eller the til de voksne.

Fødselsdage i Skovhuset

Vi har valgt at fejre børnefødselsdage hjemme i Skovhuset. Vi mener at, børnene får mest ud af en tradition, der er ens for alle børn.
På barnets fødselsdag eller en anden dag, der passer børnehaven og forældrene, starter festen kl.13. Hvis forældrene har lyst må de meget gerne være med hele dagen ellers kommer i til festens start. Først dækker barnet bord, med en hjælper. Guldkop og guldstol hentes frem til fødselaren. Traktementet som forældrene har medbragt stilles parat. Derefter inviterer fødselsdagsbarnet hver enkelt gæst ind til bordet. Forældrene fortæller en kort historie om barnets liv, fra da det var 1 år, 2 år osv. Vi synger fødselsdagssang og fødselaren springer fra guldstolen ind i det nye år, i armene på mor eller far. Festen varer ca. 30 min.

Forældrene bestemmer hvad de vil servere på deres barns fødselsdag. Her må gerne serveres kage eller is samt saftevand og der må gerne serveres lidt slik som supplement. Dog skal mængderne ikke overdrives og vi opfordrer fortsat til mådehold ift. sukker. Det er dejligt hvis det søde kombineres med det sunde eller grønne f.eks. grove boller, pølsehorn, pizzaer eller frugtspyd. Når vi rejser os slutter festen.

Private fødselsdage

Hvis I inviterer til private børnefødselsdage, henstiller vi til, at I inviterer alle børn i en given gruppe (enten bier/blomster, aldersgruppe eller en anden homogen gruppe), for at undgå at enkelte børn bliver eller føler sig udelukket jf. vores arbejde med Fri for Mobberi.

Uddeling

I forhold til lejlighedsvis uddeling, siger vi generelt nej tak, med mindre der er en ganske særlig begivenhed f.eks., familieforøgelse eller afslutning i børnehaven. Hvis der er mange børn der slutter samtidig, vil vi gerne have at I slår jer sammen om et traktement. Vi vil gerne have at I aftaler uddelingen med os på forhånd.