Om Os

Vi er en kommunal  institution som arbejder forpligtigende sammen med Skovgårdsskolen. I Skovhuset er der 34 børn og 6 ansatte, med base i en hyggelig villa på Skovgårdsvej hvor vi tager ud fra.

Vi er en skovbørnehave, der tilstræber at være et tilbud til familier, der har en bevidst holdning til vores målsætning, som er

• at skabe glæde ved og indsigt i naturens rytme og kredsløb.
  •  at støtte og styrke det enkelte barns trivsel og hele udvikling
  •  at føre en bred, kreativ dialog med udgangspunkt i barnets ideer, ønsker og behov - under hensynstagen til gruppen.

Vores værdigrundlag er at fungere som og være en skovbørnehave, hvor forældre med interesse for natur og miljø i tanke og handling samarbejder med personalet og Skovhusets bestyrelse for at skabe et ansvarsbevidst og etisk fællesskab for og omkring børnene.

Personalet i Skovhuset har sammen deltaget i efteruddannelse. Uddannelsen er en friluftscertificering, som har gjort os meget bevidste om hvor vigtig legen i naturen er og hvor vigtig den voksnes måde at være tilstede er. Vores erfaringer fra uddannelsen er meget styrende for, hvordan på vi ser og støtter børnenes udvikling.

Børn er i dag omgivet af sikkerhed, der er sat grænser for alt, sikkerhedspædagogikken har overtaget, selvfølgelig for at børn ikke skal komme fysisk til skade. Det er et problem, at vi sparer en brækket arm. Når børnene afprøver sig selv, lidt længere og lidt længere ud træner de deres dømmekraft og den er er vigtig at have for at kunne leve et sundt og robust liv.

Børn må gerne lege hvor tingene kan gå galt ellers lærer de aldrig at verden også kan være et usikkert sted, de skal lære at tage initiativer, at forhandle, der er sejre og nederlag.

Skoven er den perfekte ramme til at udfordre barnet, vi kommer mange forskellige steder i skoven, der er vådt, glat, stejlt og nogle steder kan barnet komme højt op, vi voksne øver os, i ikke at sige: Ikke højere, pas på er heller ikke ord vi bruger. Men bare rolig, barnet klatrer ikke højere op end det kan magte. En enkelt ind i mellem, kan måske finde på det, men så er vi voksne helt klar over det, vi er der, og kan guide barnet, så det tager udfordringer i tilpas små skridt indtil det når toppen.