Forældresamarbejde

I Skovhuset prioriterer vi et godt samarbejde og en god dialog mellem forældre og personale. Det er frem for alt det daglige møde med forældrene, der lægger et godt fundament til en god kontakt. Vi ønsker, at Skovhuset er et godt og trygt sted at aflevere sit barn. Vi retter henvendelse til jer, hvis vi er bekymrede for jeres barns udvikling, og vi forventer også at I henvender jer, hvis I undrer jer over noget, så vi undgår misforståelser. Vi er meget glade for, når I er med i skoven en hel dag, hvor I kan se og opleve jeres barns dejlige hverdag.

Daglige meddelelser og information

I uger med særlige arrangementer, ændrede mødetider og andet vil der være opslag i entreen og på børnegenvej. De fleste opslag bliver lagt på Genvej og senere på Aula. Referater fra bestyrelses- og forældremøder er tilgængelige på samme måde. Jævnligt skriver og lægger vi billeder ud på Aula om dagens oplevelser, mens mere personlige beskeder sidder i barnets klemme i garderoben. Vi forventer, at forældrene tjekker den dagligt. Ved sygdom eller fridag skal vi informeres telefonisk. Vi tjekker ikke besked på børnegenvej.

Ferier

I sommerferien har vi lukket i uge 29 og der er lukket mellem jul og nytår. Fredagen efter Kr. Himmelfart og Grundlovsdag er også lukkedage. Vi skal af hensyn til vikarforbruget vide hvornår i holder ferie. Det sker ved særlig uddelte sedler, opslag i gangen eller på Aula.

Vision/strategi/mål for forældresamarbejdet

Kommunikations politik

Som forældre i skovhuset kan man forvente at bliver informeret via Aula, om sit barns hverdag to gange om ugen, det kan være i form af tekst eller billeder. Det forventes at forældre holder sig informeret på Aula og til tider på opslagstavle/varmeskab i indgangspartiet.

Vi forventer en gensidig daglig dialog mellem forældre og personale efter omstændighederne og med hensynstagende til hele børneflokken og det daglige arbejde i institutionen.

Strategi for forældresamtaler

Inden start i Skovhuset har man mulighed for at få en kort rundvisning i børnehaven, man skal blot henvende sig til børnehaven telefonisk eller pr. mail.  Når barnet er meldt ind i skovhuset bliver barnet og dets forældre inviteret med på en af de daglige ture i skoven, for dermed at se hvordan dagligdagen i Skovhuset fungerer. Turen ligger i juni måned og pædagogen spørger ind til barnet.

Den første evaluering, efter start, sker ved et møde mellem en pædagog og forældre og vil finde sted 3-6 måneder efter opstart i Skovhuset. Derefter tilbydes en årlig udviklingssamtale med en evt. opfølgningssamtale hvis nødvendig. Den sidste samtale i Skovhuset er en før-skole samtale, den ligger i januar.

Forældre arrangementer /engagement/deltagelse

Forældre engagement vægtes højt i Skovhuset, det er nødvendigt for at skabe helhed i barnets hverdag. I løbet af året laves forskellige arrangementer og projekter, hvor forældre bliver inviteret til at deltage, vi forventer at man aktivt bakker op. Nedenfor ses nogle af de arrangementer man kan forvente at skulle deltage i, i løbet af et år.

• Forældremøde
  • En årlig arbejdslørdag
  • Lanternefest
  • Sommerfest
  • Feriekasse udstilling
  • Fernisering af kunstprojekt

De ældste børn i Skovhuset overnatter en gang i børnehaven, til morgenmaden dagen efter inviteres forældre med

Bestyrelsen vil aktivt være med til at foreslå aktiviteter jvf. lærerplanen herunder inspiration til aktiviteter i hjemmet.

Aflevering og afhentning

I skovhuset kan man altid få hjælp til at vinke farvel, man må dog forvente, at det er under hensynstagende til det øvrige børnefælleskab. Forældre og pædagoger arbejder sammen om den gode aflevering og afhentning. Pædagogerne støtter børnene i en god overgang mellem hjem og børnehave og igen og eftermiddagen mellem børnehave og hjem.

For at dagen kan starte godt for barnet har forældre et ansvar for at hjælpe sit barn med at rydde op og holde orden på sin plads, dermed undgår vi børn der bliver kede af det når de ikke kan finde deres ting.

Som udgangspunkt afleveres og hentes børn ude på legepladsen.