Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den røde del af Blomsten

Natur, udeliv og science

Natur

I skovhuset er vores ture i skoven præget af at være eksperimenterende og baserer sig på et her-og-nu perspektiv hvor der er rum til sansning, bevægelse, fantasi og kreativitet. Vi bevæger os i forskelligt terræn, møder hjorte, finder insekter, samler ting fra skovbunden, leger i timevis og mærker årstiderne skifte. 

Science

Science er en aktiv uddrivelse af naturen og naturfænomener. Det er en begyndende forståelse og fornemmelse for størrelse og dermed en begyndende matematisk opmærksomhed. Børnene i mellem og de voksne taler om de store træer, forskellige størrelser på pinde og grene, på deres egen højde kontra en vens. Børnene spørger også dagligt om naturfænomener, hvorpå vi undres sammen med børnene. Børnene har altid gode perspektiver og den voksne kan understøtte perspektiverne med egen viden.

Krop, sanser og bevægelse

Sanser

I børnehaven understøtter vi de tre motoriske grundsanser. Den taktile sans, vestibulær sansen og muskel-led-sansen. Disse tre grundsanser har afgørende betydning for børns motoriske udvikling og automatisering af deres bevægelser.

Bevægelse

Bevægelse er børns aktive udforskning af verden og kroppens muligheder både alene og sammen med andre. Bevægelse øger egen udvikling af kropslige og sanselige indtryk og udtryk, og styrker evnen til at forstå andre børns bevægelser og gestik. I skoven går vi lange ture både på stier og i kuperet terræn, vi er ude i forskelligt slags vejr og vi slår os ned på steder, der ligger op til at bevæge sig på forskellige måder. Der bliver løbet, hoppet og rullet.

Alsidig personlig udvikling

I Skovhuset hjælper og støtter vi alle børn til at udfolde, udforske samt lære sig selv og andre at kende . Dette på både kendte og nye måder. Vi understøtter samspil og relationer i mellem de voksne på grupperne og børnene, og børn og børn imellem. Disse samspil skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, der gør at alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskabet.

Engagement

I skovhuset opsætter vi forhold der støtter børnenes engagement i forhold til måden børnene deltager i samspil og aktiviteter på. I skovhuset indgår børn i relationer med andre venner og kammerater, hvor de oplever sig respekteret, værdsat og passet på af nære voksne. Derfor oplever børnene fordybelse, selvrespekt, selvtillid og selvværd.

Livsduelighed

Skovhusbarnet skal afprøve forskellige sociale positioner igennem leg og andre meningsfulde aktiviteter. Dette er med til at danne et grundlæggende demokratisk værdisæt der understøtter børnenes livsduelighed. Fx når børnene leger på en bakke, de ruller ned af bakken nogle børn er hurtige og vilde andre forsigtige. Børnene er rigtig gode til at vente på tur og gode til at orientere sig i forhold til hinanden.

Gåpåmod

Det pædagogiske personale understøtter børnene i at turde gå deres egne veje; ”Hvad har jeg lyst til nu?”, og vælge aktiviteter og relationer til og fra når de matcher eller ikke matcher deres udvikling, lærings- og trivselsbehov. Selvfølgelig med hensynstagen til deltagelse i samlede børnefællesskaber.

Deltagelseskompetence

Børn øver sig i deltagelseskompetence ved at balancere mellem iagttagende og mere initiativtagende positioner i de forskellige aktiviteter og relationer de indgår i. Forholdene i Skovhuset skal understøtte og udvide børnenes erfaringsverden, så børnene tør og kan deltage samt tage initiativ til at skabe de muligheder for udfoldelse de ønsker sig, i de fællesskaber de indgår i.

Børnene har mulighed for at forfølge, engagere og fordybe sig i det de er optaget af. Oplevelserne i Skovhuset skal motivere, give plads til at undre og pirre nysgerrigheden. De skal støtte børnene i deres vedholdenhed og støtte børnene i deres innovative formåen. Fordybelse understøtter også børnenes koncentrations- og abstraktionsevne, hvilket er afgørende for deres læring og udvikling videre i livet. De voksne er opmærksomme på at lave forskellige aktiviteter med børnene, så alle børn har mulighed for at deltage.

Social udvikling

I skovhuset danner vi sociale fællesskaber hvor børnene oplever at høre til, og hvor de kan bidrage værdifuldt og relevant til fælles lege, aktiviteter og samvær.

Empati

Empati handler om at mærke egne følelser og kunne sætte sig ind i andres følelser og oplevelsesverden. At kunne handle på måder der også understøtter samspillet med andre. Relationer mellem børnene er en væsentlig del af grundlaget for at lære empati. Legen har stor betydning for børns venskaber og relationer, og det er i legen at de sociale færdigheder udvikles.

Kultur, æstetik og fællesskab

Kultur og fællesskab

I Skovhuset skal børnene have mulighed for at skabe egne meninger og indhold i hverdagen. De skal opleve at deres måder at forvalte tid og rum, leg, venskaber og konflikter bliver mødt med nysgerrighed og respekt. En børnehave skal være et sted med et demokratisk fælles, der sikrer deltagelsesmuligheder for alle børn. Hvor børnene oplever sig selv som en aktiv del af beslutningsprocesser ud fra erfarings-niveau og formåen. Alle børn skal have mulighed for at udfolde deres fulde potentiale. Fx spørger de voksne ”hvor skal vi hen i dag?”, ”hvilken ven vil du lege med?” eller ”hvad vil du lege?”.

Æstetik

Æstetiske oplevelser giver børnene mulighed for at dele, spejle sig i og fortolke egne og andres livserfaringer, tanker og drømme. Æstetiske oplevelser har også en kropslig dimension hvor indtryk sætter før sproglige aftryk som kropslige fornemmelser og oplevelser. Fx når vi læser en bog og et barn mærker spændingen i kroppen, eller når vi besøger et museum og børnene kan føle glæde eller nedtrykthed over farver og motiv i et maleri.

Kommunikation og Sprog

Interaktioner

I skovhuset er personalet opmærksomme på hvordan de kommunikerer med børnene. Der skal være nærværende voksne, der har øjenkontakt og har fokus på fælles opmærksomhed. De voksne skal samtidig være nysgerrige, indlevende og have lyst til at indgå i kommunikation og samtale om det børnene er optagede af. Fx taler vi med børnene på vej i skoven, vi fortæller om skovens mangfoldighed, undervejs går vi ofte og rimer og digter vrøvle historier. I vores samlinger synger vi sammen og børnene opfordres en af gangen til at fortælle. Vi læser bøger med børnene og børnene har selv eller sammen med en ven mulighed for at kigge i bøger. Alt dette har stor betydning for børnenes kommunikative og sproglige udvikling.

Fællesskaber

Når børn skal danne relationer er sprog og kommunikation centralt for at indgå i fællesskaber og vedligeholdelse af venskaber. At lære fra børn der er ældre end én selv er en vigtig del i sprogudviklingsprocessen. Legen er en øve bane for børns nonverbale og verbale kommunikation, ordforråd og sætninger. Derfor er det vigtigt at der er voksne til stede, der enten er ved siden af legen og kan støtte den sproglige udvikling eller er med i legen og rammesætter den.

Evaluering i Skovbørnehaven Skovhuset

I dagligdagen er vi seks voksne, vi har god mulighed for at reflektere over rutiner, pædagogiske aktiviteter og meget andet, vi er hurtige til at ændre og sætte nye mål i dagligdagen.

På vores personalemøder har vi som fast punkt evaluering, vi evaluerer via refleksions bladet ” Visuel pædagogisk refleksion” Denne form for skriftlig evaluering er ny for os, men det er nogle meget gode og udviklende samtaler vi har, vi skiftes til at foreslå aktiviteten, situationen, der skal evalueres. Vi evaluerer også ud fra børneperspektivet, hvor det faglig fyrtårn forudgående har lavet børne interview.